Aanbod

Therapie bij diverse klachten

De praktijk biedt therapie bij  diverse klachten als stemmings- en angstklachten, lichamelijke en geestelijke spanningsklachten of stagnatie in persoonlijke ontwikkeling, waaronder ook persoonlijkheidsproblematiek.

Na aanmelding en intake volgt een advies gesprek. In deze gesprekken onderzoeken we samen waar u tegen aanloopt en wat uw doelen voor therapie zijn. Tevens wordt uw persoonlijk behandelplan opgesteld. Vervolgens gaan we samen aan het werk. Gedurende de behandeling zal er regelmatig geëvalueerd worden.

Opgedane kennis, inzicht en ervaring tijdens de sessie toetst u in de dagelijkse praktijk. Verandering vindt grotendeels plaats tussen de sessies, in uw eigen omgeving. Veelal werken we dan ook met opdrachten en oefeningen waarmee u aan de slag kunt.

In de behandeling wordt gebruik gemaakt van bewezen effectieve methoden die aansluiten bij uw vraag. Denk hierbij aan onder andere:

Lichaamsgerichte psychotherapie

Deze vorm van psychotherapie neemt het lichaam als uitgangspunt. Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De therapie heeft als doel de cliënt bewust te maken van de psychologische betekenis van het lichaam om daarmee groter inzicht te bevorderen tussen de wisselwerking tussen lichaam en geest. Er wordt gewerkt met therapeutische gesprekken, lichaamshouding, beweging en innerlijke lichaamsbeleving. In de praktijk wordt gewerkt met Mindfulness based cognitieve gedragstherapie, sensorimotor psychotherapie en focussen.

Sensorimotor psychotherapie is een wetenschappelijk onderbouwde en in de VS ontwikkelde methode. Onderzoek naar de werking van onze hersenen, de emotieregulatie en ons zenuwstelsel ligt ten grondslag aan deze therapievorm. Bij trauma en/of hechtingsproblematiek is het zenuwstelsel vaak over actief. Ook is de amygdala (het angstcentrum in de hersenen) vaak overprikkeld en té actief waardoor men gevaar gaat zien waar het niet is. Het doel is ons zenuwstelsel en emotiecentrum in het brein weer tot rust te brengen.

Focussen is een manier waarbij je je aandacht naar binnen richt en ervaart wat er lijfelijk in je omgaat; mensen hebben deze vorm van aandacht van nature, maar de meeste mensen zijn deze aandacht verleerd of hebben er geen kennis mee gemaakt. Het is niet alleen het in contact zijn met emoties of gevoelens. Het is het zoeken en in contact komen met  een lijfelijke ervaring (bij focussen wordt dat de “lijfelijke gevoelde zin” – Engels: felt sense -) genoemd. Deze geeft aan hoe je in een bepaalde situatie staat. Dit is eerst vaak vaag en woordeloos, maar als je er aandacht aan geeft, komen er woorden of beelden welke kleine veranderingen teweeg brengen en zo meer helderheid of nieuwe inzichten geven. Het wordt vaak ervaren alsof een gestold gevoel weer kan stromen, een blokkade wordt opgeheven of alsof dat wat “knaagde” duidelijk is geworden.